fredag den 23. januar 2015

Kapitel 4 - Og saa i gang!

Jeg skal med det samme bringe en Advarsel: Det er muligt at dette Indlaeg for nogle vil vaere fuldkommen ulaeseligt. Det kommer sig af, at jeg skriver det paa den Databehandlingsmaskine, de har laant til mig paa Kontoret. Den har et amerikanskt Tastatur. Saaledes har jeg ikke muligheden for at angive de tre, specifikt Danske Karakterer.
Siden jeg alligevel er begraenset til et mellemkrigslignende udtryk taenker jeg, at jeg ligesaa godt kan gaa linen helt ud. Jeg vil derfor ogsaa for en gangs skyld forsoege at skriv ordentligt, og i oevrigt stave Navneord med stort Begyndelsesbogstav. Det ser saa fornoejeligt formelt ud.

Med Advarslen ude af verden kan jeg nu rent faktisk begynde paa Dagens Historie. Naturligvis den om de tre foerste Dage paa Kontoret.

De har mildest talt vaeret hektiske.  Det er selvfoelgelig ogsaa derfor, jeg ikke har vaeret ved Tasterne siden i mandags.
Jeg har imidlertid lidt Tastetid nu, fordi jeg ved en fejl er kommet til at taget alt for tidligt paa Kontoret. For min hoejtaerede Laeser bliver alt for bekymret, skal jeg med det samme berette, at denne Tidsforskydning ikke skyldes en momentaer Hjerneskade, men naermere at jeg havde et andet Aerinde inden Kontortid. Jeg har vaeret paa Kontoret for Sociale Sikkerhedsnumre (Social Security Numbers) for at rekvirere mit eget. Med et saadant er man nemlig i stand til at faa Loen, og det er immervaek et afsindigt dejligt frynsegode. Kontoret for de Sociale Sikkerhedsnumre laa paa noget af en omvej i forhold til min saedvanlige rute til Anomaly, og eftersom den skal Kontorer i baade USA og Danmark har Ry for at have nogle virkelig lange koeer tog jeg afsted i rigtig god Tid. Alt for god tid faktisk. Der var stort set ingen andre end mig, der gad staa saa tidligt op for at faa forrettet deres Aerinder med det Offentlige. Saa nu er jeg paa Kontoret paa Broadway med tre Kvarters Margen til normal Moedetid for Praktikanter.

Og Praktikant - Det er jeg!


Tirsdag d. 20/1-15
Paa den foerste Dag var jeg blevet bedt om at moede klokken 0945. Som sagt saa gjort; naturligvis med den for mig saa almindelig grad af Tidspessimisme der gjorde, at jeg stod foran Hoveddoeren paa 536 Broadway 25 minutter foer det egentlig havde vaeret noedvendigt. Jeg gik mig en kort Tur og koebte en kop virkelig elendig Kop Kaffe, som jeg smed ud mens jeg taenkte "Saa det ogsaa vaere Ligemeget!". Jeg gik ind paa kontoret og satte mig til at vente i Trods over daarlig Kaffe. Der ventede jeg ind til Klokken blev noget naermere det aftalte Moedetidspunkt.
Foerstepunkt paa dagsordenen var en rundvisning paa kontoret. Den blev kyndigt eksekveret af en af de personaleansvarlige (HR), Evan, som tog undertegnede samt Olivia (Aus) og Meghan (US) i haenderne og fulgte os rundt i ikke mindre end fire elevatorer, lige saa mange etager og tre bygninger. Uden nogensinde at gaa udenfor, vel at maerke. Bygninger ligger ret taet her i byen. 

De naeste par Timer gik med Papirnusseri og Udlevering af naervaerende underbemidlede Databehandlingsmaskine. Efter obligatorisk Papirnusseri blev vi tre Nystartende distribueret ud til vores respektive Afdelinger. 

Jeg er blevet placeret i 'Innovations', hvor parolen er 'se jer om, find en uudnyttet mulighed i markedet, find en Loesning og foreslaa den til en af vores Samarbejdspartnere'. Det er VIRKELIG Spaende, for det er dybest set Meningen, at hvert projekt vi laver har Potentialet til at blive en ny Produktkategori.

Det foerste Projekt jeg er blevet fedtet ind i handler om Haar. Det der sidder paa mennesker. Mere maa jeg vist desvaerre ikke rigtig sige om det. I hvert fald maa jeg ikke skrive noget som helst om det paa en offentlig Blog. 

Jeg blev kastet direkte ud i et Designevalueringsmoede, som det foerste efter jeg var blevet introduceret til mine nye Kolleger. De hedder Patrick, Matt, Trae og Lisa. Sidstnaevnte er min mest direkte Hun som taler lige saa godt dansk som hun taler engelsk, og er endda uddannet samme sted som jeg er.

Til Designmoedet sagde jeg, baade paa grund af min manglende Forstaelse af projektet og paa Grund af mit komplette fravaer af aestetisk sans, ikke et Kvaek. Godt nok mener professor Soeren Husted, at jeg gerne udtaler mig paa et hvilket som helst Grundlag uanset dets tykkelse, men her var Grundlaget ikke bare tyndt - det var ikke-eksisterende. 

Jeg tog revanche lidt senere til et andet Moede, som handlede om at evaluere nogle af de forskellige Maader at udmoente budskabet i samme projekt paa. Det var alt i alt en spaendende foerste Dag, hvor jeg for alvor fik at foele hvilket gear, jeg skal have min Hjerne op i. Jeg kan maerke, at jeg kommer til at laere SAA meget herovre. Og at det bliver taeske haardt.  

Onsdag d. 21/1-15
Paa andendagen af min Praktik hos Anomaly gik det ikke mindre hektisk for sig. Hele dagen gik med at forberede en interviewguide og samle information sammen til et gruppeinterview, som skulle afholdes samme aften. Det var en Gruppe af Haareksperter, som skulle underlaegges en grundig Afhoering. Jeg moedte ind paa kontoret klokken 0930. Formiddagen gik med at finde Billeder af forskellige personer, som kunne bruges som personificeringer af det Haarprodukt vi arbejder med. Altsaa havde Lisa taenkt at spoerge gruppen"Hvis det her Produkt var en Person, hvilken Person ville det saa vaere". Det havde jeg meget sjov af. Mine foerste bud indeholdt klassikere som Jane Fonda og Byggemand Bob. Lisa var ikke udpraeget tilfreds, og gav mig et forsoeg mere. Anden omgang gik noget bedre. 
Derudover var det Praktikantens opgave at finde Tuscher, Papirer og andre ting til aftenens Ekspertgruppeinterview. Og saa naturligvis at Printe en masse Materiale til Deltagerne. Det er jo ikke for sjov at det hedder en "PRAKTIKANT": Printopgaver Regerer Ambitioes Knejts Tid. Imens Kan Anfoereren Nulre Taeer" (jeg printer naesten ingen ting, men det er okay at lege med forudindtagelserne) 

Da Anfoereren var faerdig med at nulre Taer var det klokken blevet 1900, og det var tid til afholde gruppeinterviewet. Det var den unge Mands opgaver at tage Notater, hvilket i sig selv var en ret interessant Oevelse. Isaer er det rart, naar man Dagen efter kan se, at Anfoereren rent faktisk saetter sig ned, laeser de Notater og foretager Aendringer paa Baggrund af dem. 

Torsdag d. 22/1-15
Dagen igaar gik med at forbedre et saet "IDCs", som kunden til Haarprojektet har sendt til os. En IDC er en "Inspirational Designer Consumer"; en fiktiv Person, som opdigtes for at Designafdelingen lettere kan forestille sig hvem der skal bruge de produkter, de sidder og tegner. 

Nu er klokken blevet fredag og mange - Arbejdet burde snart begynde, saa resten historiefortaellingen maa fortsaettes en anden dag. Til naeste gang vil jeg bede Dig, kaere Laeser, om at krydse fingre for at der inden for en overskuelig fremtid opstaar en Forskydning i Tids/Rumkontinummet der goer, at det snart bliver naeste fredag. Naeste fredag er nemlig den Dag Julie lander herovre... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bidragydere