onsdag den 28. januar 2015

Kapitel 5 - Det Nye Bliver Hverdag

Det er onsdag, og det betyder at det er tid til endnu en beretning fra det Store Land i Vest. Ikke at indlæggene ind til videre har fulgt nogen bestemt udgivelsescyklus, og ikke at de kommer til det. Jeg synes bare det lød som en god start.

En endnu bedre start kunne være at forklare min afsindigt udspekulerede titel.Min kære læser vil forhåbentlig opfatte det sådan, at der efterhånden begynder at indfinde sig en form for normaltilstand i min arbejdssituation. Det er imidlertid kun sandt for så vidt, at man betragter det, at ingen dage ind til videre har været bare tilnærmelsesvis ens, som en normalitetstilstand. Der sker simpelthen noget nyt hver dag, og jeg er ind til videre blevet bedt om, at foretage mig noget nyt hver dag. Altså... Jeg ikke forstået som "kan du ikke finde på noget noget nyt at lave i dag? Nu har vi efterhånden snart alle sammen set dit jongler-med-tre-motorsave-med-ild-i-tricks". Mere som i "udfør denne her specifikke opgave" - og så er det noget, jeg aldrig har prøvet før!
Hurra!

I lange træk siden sidst*:
I fredags var jeg ude med journaliststuderende frk. Celina Liv Danielsen. Hun er lige så hardcore som vores fælles veninde Camilla Lund, så det var en fornøjelig aften. Celina er taget til New York for at blive mega dygtig til at lave TV-nyheder. Hun skal gå i skole fra februar til april, og belærte mig i løbet af aftenen om, hvad det vil sige at tale igennem linsen og om, at vi nærmest var naboer hjemme i København. Der kan man bare se. Jeg skal her i samme ombæring skynde mig at bringe et skønt slankeråd fra frk. Danielsen: Man skal bare snakke så meget, at man glemmer at spise den mad, som ligger på tallerkenen. Det lod til at virke for hende (jeg håber virkelig, hun læser det her)...

Om lørdagen lavede jeg lektier, som jeg havde fået for af henholdvis Anomaly og Dansk Brydeforbund. Derudover tilsmagte jeg en væsentlig mængde bagdel (krydrede røv, red.).

Søndag havde jeg fornøjelsen af at blive inviteret først på formiddagskaffe og senere på frokost af min gamle chef i Elgiganten i Fields, Marcus, hans kone Maria og deres datter Vida. De var tilfældigvis lige på ferie herovre i det store Æble. Marcus så på Facebook en af mine mange reklamer for mit eget foretagende herovre, og spurgte om vi ikke skulle drikke kaffe en dag. Det blev søndag klokken 12 og før jeg havde set mig om havde jeg tilbragt sek timer i deres selskab. Jeg kvitterede for frokost med lynrundvisning i området omkring (hullerne efter) World Trade Center og almindelig historiefortælling og gøglen.

I mandags begyndte det, som det er nogen derhjemme bekendt, at sne en smule. Så stor en smule, at guvanør Andrew Guomo allerede om formiddagen lovede, at han ville lukke subway systemet og alle vejene relativt tidligt. Det betød at kontoret på Broadway allerede omkring klokken et begyndte at affolke mere eller mindre. Godt nok er de glade for at arbejde, de gode amerikanere, men det var alligevel tilsyneladende de færreste, der havde nogen nævneværdig interesse i at overnatte på matriklen.
Jeg selv gik hjem omkring klokken to og forsatte på dagens opgave: At producere nogle ord skyer, som kunne give overblik over forskellige hårrelaterede problemstillinger. Som så meget andet af det materiale, jeg har fremstillet, bruges ordskyer til at kaste lys over et emne på en ny og interessant måde. Forhåbentlig er lyset så nyt og interessant, at man får den helt rigtige idé til en reklame, af at se sit produkt fra den vinkel. En ordsky kunne for eksempel se sådan her ud:

http://www.wordle.net/display/wrdl/1092476/Period_G

Jeg skal i øvrigt hilse og sige, at jeg får min sag for med de her kreative opgaver. Som Lisa så diplomatisk udtrykte det: "På CBS og i Danmark generelt bliver vi gode kritiske tænkere. Men det er jo ikke ligefrem den kreative side, der bliver fremhævet". Det vil jeg gerne skrive under på!
Hun gik videre til at forklare mig, hvordan arbejdet i innovationsafdelingen hænger sammen: Formålet med innovationsafdelingen er egentlig to-delt. Vi skal først og fremmest være i stand til at undersøge forbrugs- og forbrugeradfærd på mange forskellige måder.  Dernæst skal vi kunne samle de observationer, vi gør os, sammen til nogle enkelte, få punkter, som man kan bruge som udgangspunkt for en eventuel handlingsplan. Det er den del man lærer på CBS.

Hvad (meget) værre er, skal vi også kunne formulere de observationer videre på en visuel og let-forståelig måde, således at designere, TV-producere og ikke mindst kunder får en fuldkommen klar idé om , hvad det egentlig er, vi i første omgang har forstået om dem og deres forbrugsvaner. For at kunne videregive vores viden om forbrugerne tager vi altså i Innovationsafdelingen alle mulige metoder i brug. Ind til videre har jeg været i berøring med IDCs og ord skyer.

På ovenstående fremgår det med al ønskelig tydelighed, at jeg selv stadig er lidt forvirret over hvad Anomaly (og reklamebureauer mere generelt) foretager sig. Jeg har fået forklaringen fra Patrick på kontoret, og jeg LOVER at hans pæne tegning bliver til et blogindlæg i dag.

Tirsdag, som egentlig skulle have været VERDENS VÆRSTE NEW YORKER SNEVEJRSDAG blev mere bare "tirsdag med hvidt krydderi". Kontoret var lukket alligevel, og jeg arbejdede videre med ord skyer og sammenfatning af forbrugerobservationer.

I dag er det onsdag. Nu er det onsdag aften. Så I får lige en video at køle af på. Det er årets Budweiser Super Bowl reklamer.

OG DET ER MIT FIRMA DER HAR LAVET DEN!



*det skulle have været korte træk, men jeg evner ikke at begrænse mig. 

1 kommentar:

  1. Dejligt indlæg, hvor er den video SØØØØD -- dygtigt firma, men sikken en ide at få, kan godt fornemme at det kræver kreative evner i højeste gear.
    Nu er der ikke mange timer til Julie's ankomst 😉

    SvarSlet

Bidragydere